Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O jménech

V dobách mého raného  mládí  (60 a 70 léta)  měl zvláštní křestní jméno málokdo. My holky jsme byly Jany, Jarky, Jitky, Hany, Dany, Mileny, Jiřiny, Aleny, Věry, někdy i Ireny ,  Evy, Květy, Zdenky a Vlasty…   

A kluci se jmenovali Petr, Pavel, Franta, Mirek, Jirka, Jarda, Láďa, Zdeněk, Karel, někdy i Miloš a Luděk.

Někoho možná překvapí, že zde neuvádím česká, klasická a dnes oblíbená jména jako jsou : Marie, Anna, Anežka, Jan, Josef  nebo Václav.  To je proto, že tato křestní jména byla tehdy považována za zastaralá, nemoderní a dávala se  výjimečně, hlavně  v rodinách se silnou tradicí (znám i 5 generací Josefů – móda „nemóda“).   Moji spolužáci tehdy tato jména většinou nenosili.

 Zde je na místě zdůraznit, že se dnes běžná křestní jména s biblickým odkazem, jako např. Sára, Ester, David nebo jména tkzv. staročeská: Lukáš, Martin, Vojtěch, Tomáš, Matěj, Krištof, atd., se v té době nevyskytovala téměř vůbec. Alespoň já jsem nikoho takového neznala.

Takže asi není těžké odhadnout, že pokud se v těch letech objevil mezi vrstevníky, kde jinde než ve škole, někdo, kdo měl jméno jiné, zvláštní - získal pozornost, jako vše co bylo jiné a zajímavé. Speciálně já jsem vždy byla na křestní jména vysazená a nikdy jsem neodpustila svým rodičům, že mi dali tak fádní křestní jméno, přestože zvažovali pojmenovat mě po babičce Tereze.  Bože, jak by mi to jméno slušelo.  Byla bych jediná Tereza  široko daleko,  ve škole základní i střední, i na svých pracovištích budoucích.  Ale to ne,  báli se mi údajně „ zkazit život“ takovým  starodávným jménem“ v té  „úžasné moderní době 50-let“. Ze stejného důvodu nepojmenovali svého syna jménem  Gabriel (po otci ) i rodiče  mého muže a nazvali ho bohužel  stejně  jako mě, „hezky česky“ Jaroslav. Jeho to sice na rozdíl ode mě moc netrápilo, nicméně občas si   Jarda a Jarka  spolu  při sklence říkali, že kdyby  se jmenovali  Gabriel a  Tereza, mohl se ten život jinak vyvíjet.

 Nikdo z milovaných literárních a   filmových  hrdinů  mého dětství a dospívání   se také  rozhodně nejmenoval Jarda,  Láďa nebo Milan.  To platí samozřejmě i o ženských postavách. Znáte snad  nějakou  Jarku  nebo  Jiřinu  v dobrodružném filmu nebo románu?  Vždy jsem nějak tušila důležitost  jména  pro  život  člověka, pro to čím se stane a jak jej budou ostatní brát a hodnotit. Bylo mi samozřejmě jasné, že hezký  a chytrý  Jarda  je lepší  než hloupý a škaredý  např. Daniel   a   třídní kráska Jana  by neměnila s malou tlustou Alexandrou.  Jenže takové protiklady v praxi moc nenastávaly. Naopak, povedlo se mi  mít  první, ještě dětskou  lásku  jménem  Rudolf  (krásný vysoký  blonďák se zelenýma očima)  a já jsem si to jeho jméno psala donekonečna do notýsku a  neustále jsem ho oslovovala Rudo, abych si užila zvuk toho jména. Co se kamarádek týká, měli jsme v průběhu let na základní škole jen tři holky s výjimečnými jmény: Petru, Vendulu a Tony,  všechny byly hezké a jejich jména jim přidávala plusové body. Ze školy střední si pamatuji krásnou a výstřední Lianu, ze které jsme byly všechny úplně hotové.

V pozdějších letech  době jsem si nemohla nevšimnout, že jiná než běžná křestní jména se dávala v rodinách  umělecky založených a  nekonformních k  totalitní moci, tehdy jsem poznala první Allany, Waldemary, ale i Hynky a Jáchymy.  Když jsem se jednoho nositele takového jména ptala, co přimělo jeho rodiče k takové volbě, řekl mi, že to byl jediný způsob, jak se odvážili vymezit se  proti „nim“.

Také naši oblíbení čeští spisovatelé nešetřili plejádou netypických jmen,  Páral hýřil jmény jako Viktor, Edita,  Zita,  Alex,  Darina, atd.  a porevoluční Viewegh v tom svými Olivery a Kvidy   pokračoval. Tak to mě vždy těšilo, že jsem s tou posedlostí po jiných, zajímavých jménech nebyla sama,  a že to asi  má nějaký hlubší význam.

Jak šel čas měnila se  naše společnost a měnila se i jména.  Lenky, Tomáše, Radky, Martiny, Renaty  a  Moniky šedesátých let vystřídali Markové, Davidové, Michaely, Kláry a Žanety let sedmdesátých a osmdesátých,  Angeliky, Brigity, Jessicy  a Patricky pak nahradili  Aničky, Barborky, Kubové a Honzové,  ale také Sofie, Laury  a  Mii.   Škála jmen je  dnes tak široká, že  už  těžko někdo svým jménem spolužáky oslní.  Asi ta fascinace jménem patří do minulosti, jako mnohé další, to není pro mě  smutné, to je normální a nevadí mi to.  Co mi ovšem velmi vadí, je to, jak současný lidový jazyk  se  jmény  nakládá. Mám na mysli  používání  tkz. „domáckých  tvarů“, pokud mi rozumíte (to je termín z křížovek).

Já jsem ani v dětství neměla ráda  když někomu říkali  Anča, Božka, Mařka   a „Jarča“ mi nesměl říci vůbec nikdo! Jenže mně ani na mysl nepřišlo, že se stejným způsobem budou jednou  potvořit  i ta jména jiná, cizí nebo zvláštní.   Pro mě je  nepochopitelné, že rodiče hodiny listují kalendářem, dohadují se o jméně a pak, když vyberou krásná  jména: Monika, Veronika, Dominika, Sabina,  říkají  všichni  těm dívkám  „Monča, Verča  a nedej bože i  Domča  a Sabča“! „Vidíte a slyšíte, jak je to strašné ? Tak to už by byla přece přijatelnější   ta česká Anča nebo Jarča. U kluků je to o něco lepší, ale také jsem znala Reného, kterému doma říkali „Renda“. Vždy jsem se ptala jeho matky, proč ho radši  nepojmenovali Václav, vždyť „Venda“ by bylo pak přirozenější.

Ale já si skutečně na osud neztěžuji, odměnil mě po letech přítelem Radkem,  což  by bylo adekvátní všem těm Richardům, Romanům  a Patrikům, kdyby ovšem  netrval na tom, že mu mám říkat " Ráďo".

Na  závěr pak nezbývá, než konstatovat, že přestože se celý můj předchozí text odvíjel v duchu   Nomen omen – jméno znamení, v rámci objektivity  je nutné zmínit slova klasika :  Co je po jméně?  Co růží zvou , i zváno jinak vonělo by stejně. 

 

 

 

Autor: Jarka Jendrisková | středa 26.1.2022 23:56 | karma článku: 22,00 | přečteno: 793x
  • Další články autora

Jarka Jendrisková

Vzpomínka na (ne)jednu venkovskou zabijačku

Únor je měsíc divný, někdy už ani není zimní a jaro přitom také v nedohlednu... Jediné, co je na něm zajímavé, je masopust a zabijačky.

5.3.2024 v 21:23 | Karma: 29,82 | Přečteno: 2728x | Diskuse| Poezie a próza

Jarka Jendrisková

Zapomenuté české filmy

Také už jste několikrát viděli téměř vše, co dávají v televizi na všech programech, pokud to ovšem nejsou úplné stupidity? Máte rádi české filmy a jste přesvědčeni, že je už všechny znáte ? Může a nemusí to být pravda.

30.1.2024 v 15:43 | Karma: 23,40 | Přečteno: 751x | Diskuse| Kultura

Jarka Jendrisková

Jak jde kroj, tak se stroj… aneb módní hity a módní úskalí

„Jak jde kroj, tak se stroj“, říkávala máti, když jsem se v pubertálních letech bláznivě smála modelům a účesům na fotkách z jejího mládí. "A neškleb se, jak potrhlá, však ty tvoje mini a grisle (rifle) taky nejsou žádná krása. "

10.1.2024 v 22:30 | Karma: 15,00 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ona

Jarka Jendrisková

Jsou světla, která nevidíme a seriály, které vidět nemusíme.

Kniha Anthonyho Doerra Jsou světla, která nevidíme mě uchvátila a potěšilo mě, že bude převedena na filmové plátno, lépe řečeno na seriálovou obrazovku, nicméně těšení bylo provázeno obavami, jak to dopadne...

14.11.2023 v 18:16 | Karma: 11,90 | Přečteno: 450x | Diskuse| Kultura

Jarka Jendrisková

Kdo se bojí klasiky aneb Karel Čapek se na nás dívá…

Ten, kdo se bojí klasiky, určitě není členem našeho čtenářského klubu, neboť na přání jeho členek jsem si na příští setkání připravila Karla Čapka. Tak proč se nepodělit i s vámi...?

31.8.2023 v 9:16 | Karma: 10,23 | Přečteno: 217x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Kdo zabil penzijní reformu? Svůj díl nesou vláda i opozice

24. dubna 2024

Premium Ani po dvaceti letech diskusí se nedočkáme konsenzuálně přijaté reformy penzí, ale jen...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  13:49

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

  • Počet článků 54
  • Celková karma 26,61
  • Průměrná čtenost 709x
Často se mi stává, že vidím věci trochu jinak, než je běžné...

 

 

Seznam rubrik