Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Paní profesorce s láskou

Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou. (Jan Amos Komenský)

 

Střední škola je to, co z tebe dělá člověka, kterým jsi. Mám skvělé vzpomínky, dobré i špatné, některé zkušenosti s učením a některé, které si s sebou vezmu do konce života. (Giancarlo Stanton)

Nic není tak rozdílné jako autoři  výše uvedených citátů  :

Americký profesionální hráč baseballu (ročník  1999 ) a náš Jan Amos (představovat  není nutné). Přesto anebo právě proto, to byly právě tyto dva výroky, které jsem si zvolila  na úvod  vzpomínky  na naši třídní paní profesorku, která odešla do učitelského nebe, na jehož bránu smí zaklepat a je vpuštěn jen ten pedagog, který zanechal nesmazatelnou stopu. A to stopu nesmazatelně  dobrou  samozřejmě, neboť nesmazatelnou stopu zanechal například i učitel zpěvu na základce, který bil děti, zejména pak  holky,  za falešný tón i nepatrné vyrušování při hodině.  Takovému pak svědčí spíše Dantův 7.  kruh pekla.  

Oslovovali jsme ji, stejně jako  jsme oslovovali její kolegyně,   „ paní profesorko“ , protože takový byl na naší střední škole úzus, říkat  učitelům  pane  profesore.  Dodnes se o tom vedou spory, proč by se mělo středoškolskému učiteli  říkat profesor, když  on  se  v naprosté většině tímto  akademickým  titulem nehonosí.

Já si ovšem myslím, že to bylo a je správné, jedná se o tradiční oslovení,  zvyklost pramenící možná ještě v Rakousku Uhersku  nebo  v  1. republice  a  také  záleží na zvyklostech té které školy.  A   že  se nejedná o  akademický titul, který uděluje prezident  republiky, to snad každý ví.  A kdo neví, ať si to osvojí.

Tehdy jsme to oslovení pedagogů  vnímali  jako   něco, co odlišovalo střední školu od školy základní, případně od učilišť.  Obdobně jsme chápali  vykání, kterého se nám od některých pedagogů  dostávalo,  zvláště pak od naší  paní profesorky.

Paní profesorka byla osobnost. Lišila se zásadně od soudružek učitelek z našich základních škol, ale i od svých kolegyň na naší škole střední. Lišila se vzhledem, jazykem, chováním, mimikou, prostě vším… Byla tak jiná,  s tím svým  dokonalým mikádem, s dlouhými sukněmi a volnými halenami, ale hlavně  svým projevem…  Jestli jsem  do té doby  měla jen mlhavou představu o tom,  co znamená být d á m a  ,  začínala jsem chápat…  A už v těch 15 – 17 letech jsem toužila být jednou jako ona.

Učila nás  (jako třídní)  český jazyk a dějepis a pro mě byly tyto  hodiny nejvíc, těšila jsem se na ně a čekala, až uplynou ty pro mě nezáživné hodiny ekonomiky a účetnictví,  nebo dokonce strašlivá technika a mechanizace  administrativy, a já budu poslouchat její zanícený výklad toho, co mě skutečně baví   a zajímá.

  „ A proč vy jste vlastně  šla na tuto školu, Fišerová ? “ zeptala se mě bez varování, když   mi  jako vždy   po   zkoušení z  literatury  psala jedničku  a  zálibně nad mými znalostmi  potřásala hlavou.  Aniž by čekala na mou odpověď, pak prohlásila : „ Sem já bych  tedy nešla ani po smrti. “  Zůstala jsem zkoprnělá,  zmatená   a   přesto  chápající.   Zkoprnělá z toho  jednoznačného uznání, zmatená z toho, proč tady tedy ona učí, když tím  tak pohrdá….  A chápající to, že jsem si studium asi vybrala špatně.

 Jako třídní byla bez konkurence. Cítily jsme  (dívčí třída) , že nás má ráda a záleží jí na nás. Byla moderní  a chápavá. Zastala se holky v kraťasech, na kterou si stěžoval zuřivý zeměpisář : „že nechala doma nejen sukni,  ale i vědomosti“  a že kraťasy je z tohoto titulu nutné zakázat. Boj o kraťasy ve sborovně vyhrála, jejich  zákaz prosazen nebyl, ale měla na jejich nošení přísné estetické nároky.  To se projevilo na  turistickém výletě v Krkonoších, kde těsně před Petrovkou zavelela :  Prdelaté se obléknou, v šortkách mohou jít  dál jen štíhlé !!!     To by dnes neprošlo, že…

Po  Krkonoších  následovaly Beskydy, po Beskydech  Malá Fatra. Táhnout se s báglem  a bolavýma nohama , mít žízeň, spálený nos  a spát po třiceti v ubytovnách, ale pak stát někde nahoře, žasnout a cítit se jako první člověk, to mě naučila ona.  A na její výroky,  kterými nás častovala, také nelze zapomenout : Vám by se, Bálková, líbilo, aby vás na  výletě do hor, vozili lanovkou od hospody k hospodě… ( to byly Beskydy)

A také nelze zapomenout na poslední výlet do Malé Fatry, to nám už bylo 18, kdy paní profesorka poprvé v klidu zalehla ve svém pokoji v hotelu a co děláme my, plnoleté, měla na háku.  A světe div se,  i ty největší „průserářky“ najednou večer nikam nezmizely, naopak všechny jsme se zabarikádovaly ve svých chatkách a na dorážející slovenské  „ chalany“  jsme pokřikovaly jen odmítavé hlášky.   V rámci  historické pravdy však nutno přiznat , že to nebylo  mravností, ale spíš strachem.  Oni ti slovenští kluci byli  takoví „ divní, jiní a ostřejší “  a my jsme jich trochu bály...

Paní profesorka   byla  vždy nad věcí a nikdo by nevěřil, že ji tak vykolejí pouhá podložka, podložka pod dvojlist při psaní čtvrtletní práce. Ovšem nebyla to ledajaká podložka, ale s přesně  určenými, širokými řádky.    Problém byl v tom, že část třídy, nebo  snad  většina , tuto podložku  ten den, tu hodinu, neměla.  Zuřila strašně   a  dopustila se tímto  vůči nám při výčitkách kvůli absenci podložky kultovního   oslovení :  „  Vy nány pitomé…..“

Bohužel, „my nány pitomé“, což po těch letech zní jako  „moje zlaté holky“,  už jsme ji neměly k maturitě.  Toho nepřestanu nikdy litovat.

Paní profesorka byla má  láska na celý život a já si myslela, že  má vždy   pravdu . V devadesátých letech učila   mého syna  a na třídní schůzce mi řekla, že „je to chytrý hošík, ale není tak chytrý jako maminka“.   Bože, jak se zmýlila. 

Jakou já jsem tehdy měla  chytrost?  Jedině tu, že jsem pochopila to, co ona mi už řekla před lety ?  Že jsem tady špatně, když jsem si na třídní schůzku mého syna „odskočila“  z ekonomické kanceláře  a ne z nějaké  akademické knihovny.  Ale s tím už se v té době   dalo těžko něco  dělat.  Zato „ chytrý hošík“ se ve svém oboru našel a vyprofiloval .

Chodila na všechny naše srazy, po  zajímavých 10 -ti  letech, když nás ještě napadlo jet znovu společně na  hory,  možná po 15-ti,  určitě po 20, 30  a 40 - ti letech. 

Vždy jsem toužila být jako ona,  tak sečtělá, tak  výjimečná, tak statečná…..podařilo se mi to zatím jen částečně, ale  nezoufejme,    spolužačky mé milé ,   vždyť  na to máme    ještě 25 let čas  …

Pokud  se sejdeme letos, při příležitosti   50 - ti let od maturity,   poprvé nebude s námi, ale bude to hlavně o ní.  

Autor: Jarka Jendrisková | středa 8.2.2023 0:44 | karma článku: 30,95 | přečteno: 2152x
  • Další články autora

Jarka Jendrisková

Vzpomínka na (ne)jednu venkovskou zabijačku

Únor je měsíc divný, někdy už ani není zimní a jaro přitom také v nedohlednu... Jediné, co je na něm zajímavé, je masopust a zabijačky.

5.3.2024 v 21:23 | Karma: 29,82 | Přečteno: 2728x | Diskuse| Poezie a próza

Jarka Jendrisková

Zapomenuté české filmy

Také už jste několikrát viděli téměř vše, co dávají v televizi na všech programech, pokud to ovšem nejsou úplné stupidity? Máte rádi české filmy a jste přesvědčeni, že je už všechny znáte ? Může a nemusí to být pravda.

30.1.2024 v 15:43 | Karma: 23,40 | Přečteno: 755x | Diskuse| Kultura

Jarka Jendrisková

Jak jde kroj, tak se stroj… aneb módní hity a módní úskalí

„Jak jde kroj, tak se stroj“, říkávala máti, když jsem se v pubertálních letech bláznivě smála modelům a účesům na fotkách z jejího mládí. "A neškleb se, jak potrhlá, však ty tvoje mini a grisle (rifle) taky nejsou žádná krása. "

10.1.2024 v 22:30 | Karma: 15,00 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ona

Jarka Jendrisková

Jsou světla, která nevidíme a seriály, které vidět nemusíme.

Kniha Anthonyho Doerra Jsou světla, která nevidíme mě uchvátila a potěšilo mě, že bude převedena na filmové plátno, lépe řečeno na seriálovou obrazovku, nicméně těšení bylo provázeno obavami, jak to dopadne...

14.11.2023 v 18:16 | Karma: 11,90 | Přečteno: 451x | Diskuse| Kultura

Jarka Jendrisková

Kdo se bojí klasiky aneb Karel Čapek se na nás dívá…

Ten, kdo se bojí klasiky, určitě není členem našeho čtenářského klubu, neboť na přání jeho členek jsem si na příští setkání připravila Karla Čapka. Tak proč se nepodělit i s vámi...?

31.8.2023 v 9:16 | Karma: 10,23 | Přečteno: 218x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 54
  • Celková karma 26,61
  • Průměrná čtenost 709x
Často se mi stává, že vidím věci trochu jinak, než je běžné...

 

 

Seznam rubrik